maatalous_vehnä

Y/9/2024

Utbildning i anställningsfrågor - Hösten 2024

Vet du vad företrädesordning betyder eller hur anställningsvillkoren bestäms? Och vet du hur lokala avtal kan ingås på arbetsplatsen?

Vi erbjuder dig ett utbildningspaket som bland annat besvarar dessa frågor. Vi går igenom frågor med hjälp av exempel och förhoppningsvis blir det också livlig diskussion. Vi erbjuder också en översikt över aktuella frågor på arbetsmarknaden och den sociala villkorligheten.

Föreläsare är förbundets personal Kristel Nybondas, Minna Marttila, Manuela Tallberg-Nygård och förbundets nya sakkunniga Kirsi Hyvönen.

Kirsi Hyvönen ansvarar framöver för förbundets utbildningar. Frågor och förslag som gäller utbildningar kan sändas direkt till .

Utbildningsdag i anställningsfrågor:

  • Tammerfors 21.10.2024, 8.30–16.00 (på finska)
    Lapland Hotels Arena, Ratapihankatu 54, Tammerfors
    sista anmälningsdag 29.9.
  • Vasa 29.10.2024, 8.30–16.00 (på svenska)
    Scandic Vaasa, Rostensgatan 6, Vasa
    sista anmälningsdag 26.9.
  • Kuopio 12.11.2024, 8.30–16.00 (på finska)
    Sokos Hotelli Puijonsarvi, Minna Canthinkatu 16, Kuopio
    sista anmälningsdag 28.10.

Högst 40 deltagare ryms med på utbildningsdagen. Om vi inte får tillräckligt många deltagare, blir vi tvungna att ställa in utbildningen. De som anmält sig får information per e-post om utbildningsdagen ställs in.

Utbildningsmaterialet delas ut på ort och ställe och sänds elektroniskt efter utbildningen.

Preliminärt heldagsprogram

8.30 Frukost

9.00 Nyheter från arbetsmarknaden

10.15 Paus

10.30 Social villkorlighet

11.15 Lunch

12.00 Hur bestäms anställningsvillkoren?

13.45 Kaffepaus

14.00 Lokala avtal och andra frågor som avtalas på arbetsplatsen

ca 16.00 Dagen avslutas

Anmälan till utbildningsdagen

Vänligen anmäl dig till utbildningsdagen via våra medlemssidor tyonantajat.fi/sv > Material och blanketter> Utbildning. Om du har frågor kan du kontakta oss per e-post eller telefon 09 7250 4500.

Välkommen på utbildning!


maatalous_peltomaisema

Y/8/2024

LAGSTIFTNING I ÖVERSIKT

Innehåll:

  • Begränsning av konflikträtten
  • Förteckning över reproduktionsstörande ämnen
  • Ny förordning om skydd för arbetstagare som är gravida, nyligen fött barn eller ammar mot agenser och andra faktorer som kan medföra risk i arbetet
  • Kommande ändringar i lagstiftningen

 

Ändringar i begränsningen av konflikträtten

Ett mål i regeringens arbetsmarknadsreform är att förbättra arbetsfreden. Lagändringarna syftar till att motverka störningar på arbetsmarknaden. Genom ändringarna

  • höjs de böter som döms ut för brott mot fredsplikten
  • begränsas sympatiaktioner
  • begränsas längden på politiska stridsåtgärder
  • utvidgas skyldigheten att anmäla stridsåtgärder.

Böter som döms ut för brott mot fredsplikten höjs

Fredsplikt råder medan kollektivavtalet är i kraft. Under den tiden får inga stridsåtgärder vidtas som gäller det gällande kollektivavtalet. För brott mot fredsplikten utdöms böter.

I och med reformen har beloppet höjts. Beloppet som utdöms är minst 10 000 euro och högst 150 000 euro. Om det finns särskilda skäl kan beloppet sänkas eller också kan man låta bli att döma ut det.

Böter tillämpas också vid brott mot fredsplikten genom en oproportionerlig sympatiaktion eller en politisk stridsåtgärd som pågår längre än tillåtet (se nedan).

Om en domstol i sin dom har konstaterat att en arbetsinställelse är lagstridig, och en arbetstagare fortsätter arbetsinställelsen även efter att arbetsgivaren skriftligen informerat arbetstagaren om domen, är arbetstagaren skyldig att betala 200 euro i kompensation till arbetsgivaren. Rätten till kompensation förutsätter inte att domen har vunnit laga kraft. Arbetsgivaren har rätt att kvitta kompensationen från lönen endast med arbetstagarens uttryckliga samtycke. I annat fall kräver kvittningen att kompensationen har dömts ut till betalning med en lagakraftvunnen dom.

Finlex:
Lag om ändring av 3 kap. och 7 kap. 2 § i arbetsavtalslagen (248/2024)
Lag om ändring av lagen om kollektivavtal (246/2024)

Oproportionerliga sympatiaktioner begränsas

Genom sympatiaktioner stöds en annan arbetstagargrupps arbetskonflikt. Under rådande fredsplikt begränsas sympatiaktioner till sådana som inte medför oproportionerligt skadliga konsekvenser för utomstående arbetsgivare och deras samarbetsparter. Största delen av de sympatiaktioner som hittills förekommit är tillåtna också framöver. Begränsningen gäller inte branscher som saknar ett gällande kollektivavtal.

Sympatiaktioner får inte ordnas om den konflikt som stöds syftar till något annat än att ingå kollektivavtal och arbetsgivaren eller dess avtalsparter orsakas oproportionerlig skada. Arbetsgivarens produktions- eller serviceverksamhet får inte begränsas mer än vad som är nödvändigt för att lösa konflikten. Bestämmelsen gäller också sympatiaktioner som inte direkt kan påverka i de företag som är delaktiga huvudtvisten. Bestämmelsen är avsedd att skydda utomstående arbetsgivare och arbetstagare från onödig skada och trygga att stridsåtgärderna är rimliga.

Längden på politiska stridsåtgärder begränsas

Den maximala längden på politiska stridsåtgärder begränsas vid rådande fredsplikt. En politisk stridsåtgärd syftar till att påverka det politiska beslutsfattandet på nationell, regional eller kommunal nivå.

Arbetsinställelsen får inte fortsätta efter att 24 timmar förflutit från det att den inleddes. En politisk stridsåtgärd som genomförs i form av arbetsinställelse kan pågå högst två veckor. Det kan till exempel vara fråga om övertids- eller skiftbytesförbud. En politisk stridsåtgärd får inte ordnas om den verkställande föreningen inom 12 månader de facto fortsätter en politisk stridsåtgärd som den tidigare ordnat för att nå samma mål.

Skyldigheten att anmäla stridsåtgärder utvidgas

Skyldigheten att anmäla stridsåtgärder utvidgas till att också omfatta politiska stridsåtgärder och sympatiaktioner som genomförs i form av arbetsinställelse. I fortsättningen ska dessa anmälas senast sju dagar innan de inleds och utvidgas. Orsakerna starttidpunkten och omfattningen meddelas skriftligt till riksförlikningsmannens byrå. När fredsplikt råder ska en politisk stridsåtgärd också meddelas kollektivavtalsparten. Vid sympatiaktioner meddelas den arbetsgivare som är föremål för stridsåtgärden och kollektivavtalsparten.

Finlex: Lag om ändring av lagen om kollektivavtal (246/2024)

 

Förteckning över reproduktionsstörande ämnen

I fortsättningen ska arbetsgivaren föra en förteckning också över reproduktionsfarliga faktorer och arbetstagare som utsätts för dem. Uppgifterna ska sparas i 5 år. Ändringen har kommit in i lagen om förteckningar och ett register över dem som i sitt yrke är exponerade för ämnen och processer som medför risk för cancersjukdom (ASA-lagen).

När arbetsgivaren avslutar sin verksamhet ska uppgifterna överlämnas till arbetarskyddsmyndigheten för den tid som återstår av femårsperioden. I arbetsgivarens förteckning ska för varje arbetsavdelning och kalenderår antecknas:

1) uppgifter om arbetsgivaren,
2) de agenser som medför risk för cancersjukdom som använts och som förekommer och de mutagena och de reproduktionstoxiska agenser som använts och som förekommer,
3) de produkter som innehåller ett cancerframkallande, mutagent eller reproduktionstoxiskt ämne och dessa produkters årliga användningsmängder,
4) användningssättet för den agens som medför risk för cancersjukdom eller den mutagena eller den reproduktionstoxiska agensen eller andra orsaker till exponeringen för agensen,
5) den uppmätta exponeringsnivå som arbetstagarna utsätts för, om uppgiften finns tillgänglig,
6) de exponerade arbetstagarnas namn, personbeteckningar och yrken samt grunderna för exponeringsuppgiften.

Arbetsgivaren ska informera arbetstagarnas representanter om att förteckningen förs. Arbetstagarna och arbetstagarnas representanter har rätt att ta del av uppgifter på gruppnivå, utan angivande av namn och personbeteckningar.

Arbetshälsoinstitutet har på sin webbplats sammanställt ett informationspaket om kemiska agenser och en sammanfattning av arbetsgivarens skyldigheter och företagshälsovårdens roll.

Arbetsgivaren ska anmäla uppgifter om arbetstagarnas exponering för cancerframkallande och mutagena agenser till ASA-registret där uppgifterna sparas i 80 år i enlighet med ASA-lagen. Anmälan till ASA-registret ska i första hand göras genom Arbetshälsoinstitutets elektroniska anmälningssystem.

Finlex: Lag om ändring av ASA-lagen (117/2024)

 

Ny förordning om skydd för arbetstagare mot agenser och andra faktorer som kan medföra risk i arbetet

Förordningen preciserar och förtydligar det skydd som gäller säkerheten och hälsan i arbetet för arbetstagare som är gravida, nyligen har fött barn eller ammar. Förordningen gäller alla arbetsplatser och alla branscher.

I förordningen föreskrivs om bedömningen av riskerna och de riskfaktorer som ska beaktas. I förordningen föreskrivs också om arbetsgivarens skyldighet att informera om riskerna, de faktorer som medför särskild risk och åtgärder som vidtas för att eliminera riskerna.

Den nya förordningen ersätter statsrådets förordning om agens och andra faktorer i arbetet som medför risker för den reproduktiva hälsan och om avvärjande av risker.

Jämfört med tidigare har följande lagts till i förordningen:

  • Arbetstagare som ammar och nyligen fött barn.
  • Fysikaliska och fysiska agenser och andra faktorer som är kända för att medföra risk för arbetstagare som är gravida eller nyligen fött barn eller för graviditeten: buller, icke-joniserande strålning, extrem kyla och hetta, stötar, vibrationer och rörelser, manuell hantering av laster, arbetsrörelser och arbetsställningar, förflyttningar, psykisk eller fysisk uttröttning och annan fysisk belastning som sammanhänger med de arbetsuppgifter som utförs av arbetstagaren.
  • Arbetsförhållanden som är kända för att medföra risk för arbetstagare som är gravida, nyligen fött barn eller ammar eller för graviditet eller amning, såsom nattarbete och rök- och kemikaliedykning.
  • I förteckningen över kemikaliska faktorer har lagts till mangan, aluminium, svetsrök, sådana kemiska agenser som är kända för att vara farliga och som kan upptas genom huden och de arbetsmetoder som anges i förordning 113/2024 och medför risk för cancersjukdom.

Finlex: Statsrådets förordning (143/2024)

 

Kommande ändringar i lagstiftningen

Tidpunkten för följande ändringar har ännu inte klarnat.

Utveckling av förhandlingssystemet

Regeringen har i sitt program fastställt riktlinjer för utvecklingen av förhandlingssystemet på arbetsmarknaden. Målet är att stärka den exportdrivna arbetsmarknadsmodellen för att öka Finlands konkurrenskraft på lång sikt. Avsikten är att fastställa en allmän linje för lönejusteringarna och klarlägga metoder för att förebygga arbetskonflikter och främja frivillig medling.

Mer lokala avtal

En av regeringens reformer som syftar till att göra arbetsmarknaden i Finland mer flexibel är att främja användningen av lokala avtal. Avsikten är att stödja sysselsättningen, den ekonomiska tillväxten, konkurrenskraften och produktivitetsutvecklingen. Regeringen har som mål att lokala avtal ska vara möjliga på lika villkor i alla företag.

Snabbare process för arbetstillstånd

Avsikten är att förenkla processen för arbetstillstånd. Målet är att avveckla den tvåstegsprocess där arbets- och ekonomibyrån fattar ett delbeslut till arbetstagarens uppehållstillstånd och att överföra processen helt till Migrationsverket. De föreslagna ändringarna påverkar både arbetstagarens uppehållstillstånd och tillstånden för säsongsarbete.

Ändring av samarbetslagen

Regeringen har som mål att ändra samarbetslagen så att den tillämpas på företag och sammanslutningar som regelbundet sysselsätter 50 arbetstagare. Dessutom är avsikten att förkorta minimitiden för omställningsförhandlingar.

 

 


taimisto_taimet2

M+P+T/3/2024

Semestrar 2024

Detta medlemsbrev sammanfattar viktig information om semesterfrågor och betalningen av lön för midsommaren.

Kollektivavtalen för landsbygdsnäringarna, trädgårdsbranschen och pälsproduktionsbranschen:

Begrepp

  • kvalifikationsåret är en period på 12 månader som infaller 1.4–31.3
  • full kvalifikationsmånad: arbetstagaren arbetar minst 14 dagar eller enligt avtal minst 35 timmar i månaden
  • semesterperioden är 2.5–30.9
  • vintersemesterperioden är 1.10–30.4
  • semesterlön är lön som betalas för semestertiden
  • semesterersättning betalas då anställningen upphör för semester som tjänats in men inte tagits ut

Intjänande av semester

Semester intjänas antingen enligt 14-dagarsregeln eller enligt 35-timmarsregeln. Huvudregeln är att semester intjänas för varje sådan månad då den anställda arbetar minst 14 dagar. Om arbetstagaren enligt arbetsavtalet arbetar färre än 14 dagar per månad, tillämpas 35-timmarsregeln. Arbetstagaren intjänar då semester för varje sådan kalendermånad som tiden i arbete uppgår till 35 timmar. Endast den ena av reglerna kan tillämpas åt gången, de kan inte tillämpas parallellt eller överlappande. Den arbetstid som avtalats i arbetsavtalet avgör i praktiken vilken intjäningsregel som ska tillämpas.

Om anställningen före kvalifikationsårets slut oavbrutet har varat kortare än ett år, intjänas 2 vardagar semester för varje full kvalifikationsmånad.

Om anställningen har varat oavbrutet i minst ett år före kvalifikationsårets slut, intjänar arbetstagaren redan från början av kvalifikationsåret 2,5 dagar semester per full kvalifikationsmånad.

Exempel 1:

A:s anställning började 24.4.2023 och på anställningen tillämpas 14-dagarsregeln. Under kvalifikationsåret 1.4.2023–31.3.2024 intjänas 2 dagar per månad, dvs. 11 x 2 = 22 semesterdagar.

24.4 2024 har A:s anställning varat i ett år. Under kvalifikationsåret som började 1.4.2024 intjänas därför 2,5 dagar semester per månad. Om A arbetar hela kvalifikationsåret intjänas 12 x 2,5 = 30 semesterdagar.

Exempel 2:

B:s anställning började precis då kvalifikationsåret började 1.4.2023 och även i det här fallet tillämpas 14-dagarsregeln. Under kvalifikationsåret 1.4.2023–31.3.2024 intjänas 2,5 dagar per månad, dvs. 12 x 2,5 = 30 semesterdagar.

Arbetsdagar och -timmar som likställs med tid i arbete

Semester intjänas även för vissa frånvarodagar. I 2 kap. 7 § i semesterlagen finns en fullständig förteckning över frånvaron under vilka semester intjänas:

  • Frånvaro för vilken arbetsgivaren enligt lag är skyldig att betala lön
  • Arbetstagarens semester
  • Utjämningsledighet
    • vid tillämpning av genomsnittlig arbetstid (utjämningssystemet)
    • likställs med arbetade dagar endast då antalet lediga dagar överstiger 4 dagar under en månad
  • Skötseln av ett offentligt förtroendeuppdrag eller avgivande av vittnesmål
  • Särskild graviditetsledighet
  • 160 vardagar av graviditets- och föräldraledighet för en arbetstagare som är berättigad till graviditetsledighet
  • 160 vardagar av föräldraledighet för en annan arbetstagare som är berättigad till föräldraledighet
    • Tidigare tjänades semester in i 156 vardagar under moderskaps- och föräldraledighet, liksom också under faderskaps- och föräldraledighet. 160-dagarsregeln tillämpas när beräknat förlossningsdatum är 4.9.2022 eller senare. Om beräknad förlossning var före 4.9.2022 tillämpas 156-dagarsregeln.
  • Tillfällig vård av sjukt barn
  • Frånvaro på grund av tvingande familjeskäl
  • Frånvaro på grund av sjukdom eller olycksfall, högst 75 arbetsdagar under kvalifikationsåret
  • Medicinsk rehabilitering, högst 75 arbetsdagar under kvalifikationsåret
  • Bestämmelser som utfärdats av en myndighet för att hindra spridning av en sjukdom
  • Studieledighet, högst 30 arbetsdagar per kvalifikationsår
  • Utbildning som krävs för arbetet
  • Läroavtalsutbildning, arbetsdagar och tid som använts för teoretiska studier
  • Permittering, högst 30 arbetsdagar per permitteringsgång
  • Arbetstidsarrangemang som är jämförbara med permittering, högst 6 månader åt gången
  • Repetitionsövning, extra tjänstgöring och kompletterande civiltjänstgöring

Som arbetade dagar betraktas även sådana dagar under vilka arbetstagaren varit frånvarande på grund av förkortning av arbetstiden i enlighet med kollektivavtalet. Även dagar som erhållits genom utbyte av semesterpremie likställs med arbetade dagar.

Tidpunkt för semestern

Då arbetsgivaren bestämmer tidpunkten för semestern:

Enligt kollektivavtalet ges sommarsemestern (högst 24 vardagar) i regel under semesterperioden 2.5–30.9.

Tidpunkten och uppdelningen av semestern definieras på följande sätt i kollektivavtalen:

Kollektivavtalet för landsbygdsnäringarna

  • minst 12 vardagar semester utan avbrott under semesterperioden
  • 12 vardagar kan ges utanför semesterperioden

Kollektivavtalet för trädgårdsbranschen

  • minst 16 vardagar semester utan avbrott under semesterperioden
  • 8 vardagar kan ges utanför semesterperioden

Kollektivavtalet för pälsproduktionsbranschen

  • minst 18 vardagar semester utan avbrott under semesterperioden
  • 6 vardagar kan ges utanför semesterperioden

Semester som på ovan nämnda sätt ges utanför semesterperioden av orsaker som beror på arbetsgivaren förlängs med 50 %.

Vintersemester är den del av semestern som överstiger 24 vardagar och den ges under perioden 1.10–30.4.

Avtal om tidpunkten för eller uppdelningen av semestern mellan arbetsgivaren och arbetstagaren:

Arbetsgivaren och arbetstagaren kan i enskilda fall avtala om tidpunkten för och uppdelningen av semestern under anställningstiden. Initiativ kan tas av arbetsgivaren eller arbetstagaren. Frågan kan dock inte avtalas som ett bindande villkor exempelvis i arbetsavtalet.

Arbetsgivaren och arbetstagaren kan avtala om

  • att den del av semestern som överstiger 12 vardagar tas ut i en eller flera delar
  • att semestern förläggs till en period som börjar vid ingången av det kalenderår under vilket semesterperioden infaller och upphör innan följande års semester¬period börjar. Till exempel så att semester som tjänats in fram till 31.3.2024 kan tas ut under perioden 1.1.2024–30.4.2025. På så sätt kan hela semestern genom avtal förläggas till vinterperioden.
  • dessutom är det möjligt att avtala om att den del av semestern som överstiger 12 vardagar tas ut senast inom ett år efter semesterperiodens slut. Denna del av semestern ska därmed tas ut före 30.9.2025.
  • på arbetstagarens initiativ är det möjligt att avtala om att den del av semestern som överstiger 24 vardagar tas ut i form av förkortad arbetstid, till exempel halva arbetsdagar. Ett sådant avtal ska ingås skriftligt.

Då semester ges räknas alla vardagar som semesterdagar. Som semesterdagar räknas dock inte helgdagar i kalendern och inte heller julafton, midsommarafton och påsklördagen.

När semester tas ut åtgår 6 vardagar per vecka. Om enskilda semesterdagar tas ut ska den sjätte dagen alltid vara en lördag.

Meddelande om tidpunkten för semestern

Huvudregel: Arbetsgivaren ska meddela tidpunkten för semestern senast en månad innan semestern börjar. Om det inte är möjligt, ska tidpunkten för semestern meddelas senast två veckor innan den börjar. I samband med att tidpunkten för semestern avtalas är det också möjligt att komma överens om en kortare tid för meddelande.

Meddelandet om tidpunkten för semestern binder arbetsgivaren, och den meddelade tidpunkten kan ändras endast med arbetstagarens samtycke.

Semestern senareläggs på grund av arbetsoförmåga innan den börjar

Om arbetstagaren på grund av förlossning, sjukdom eller olycksfall är arbetsoförmögen när semestern eller en del av den börjar, ska semestern på arbetstagarens begäran senareläggas. Rätt att flytta fram semestern föreligger också om det är känt att arbetstagaren under sin semester kommer att undergå sådan sjukvård eller annan därmed jämförbar vård som gör att arbetstagaren under tiden för vården är arbetsoförmögen.

6 dagars självrisk vid sjukdomsfall under semestern

Om arbetstagaren blir arbetsoförmögen under semestern, har han eller hon på begäran rätt att få de dagar av arbetsoförmåga som överstiger 6 semesterdagar framflyttade till en senare tidpunkt. Självriskdagarna får dock inte minska arbetstagarens rätt till fyra veckors semester.

I praktiken gäller bestämmelsen om självrisk sådana arbetstagare som har rätt till längre än fyra veckors semester, dvs. flera än 24 dagar. Om en arbetstagare har tjänat in högst fyra veckor semester, dvs. högst 24 vardagar, beaktas därmed inga självriskdagar. Om en arbetstagare har tjänat in flera än 24 men färre än 30 semesterdagar, kan de dagar av arbetsoförmåga som överstiger 24 dagar vara självriskdagar. Vid full semester på 30 vardagar kan antalet självriskdagar vara högst 6.

Tillämpningen av självriskdagar bedöms enligt antalet semesterdagar för respektive kvalifikationsår. Arbetsgivaren ska säkerställa att arbetstagaren får de intjänade 24 dagarna semester för varje kvalifikationsår, trots arbetsoförmåga.

Självriskdagar kan uppkomma på grund av korta sjukfrånvaron eller enskilda dagar av arbetsoförmåga. En arbetstagare kan vara arbetsoförmögen exempelvis fyra semesterdagar under sin sommarsemester och två semesterdagar under sin vintersemester. Om arbetstagaren även efter det är arbetsoförmögen under sin vintersemester, kan arbetstagaren senarelägga de semesterdagar som överstiger dessa 6 dagar.

Rätt att senarelägga semestern föreligger dock inte, om arbetstagaren har orsakat sin arbetsoförmåga uppsåtligen eller genom grov oaktsamhet. Denna begränsning gäller även arbetsoförmåga när semestern börjar.

Arbetstagaren ska före semestern eller när den redan börjat utan obefogat dröjsmål begära att arbetsgivaren flyttar fram semestern. Arbetstagaren ska på arbetsgivarens begäran lägga fram en tillförlitlig utredning över sin arbetsoförmåga.

Arbetsgivaren kan flytta fram semestern först från och med anmälningsdagen, i det fallet att begäran fördröjs utan giltig orsak. Vid bedömningen beaktas omständigheter som beror på arbetstagaren, såsom typen av sjukdom eller olycksfall, liksom också arbetsgivarens förhållanden, till exempel om det under semestertiden finns någon person på plats som kan ta emot begäran om senareläggning av semestern.

Exempel:

Arbetstagaren inleder sin semester 1.7 och har för avsikt att ha semester fram till 27.7, dvs. fyra veckor. Arbetstagaren insjuknar under sin semester och sjukdomen varar 8.7–21.7. Arbetstagaren meddelar arbetsgivaren om sin sjukdom, lämnar ett läkarintyg och begär att semestern ska senareläggas. Av sjukdomstiden räknas 6 självriskdagar som semester, nämligen 8.7–13.7. Arbetstagaren får sjuklön för perioden 14.7–21.7. Efter sjukdomstiden fortsätter semestern enligt den ursprungliga planen 22.7–27.7.2024. De semesterdagar som flyttas på grund av sjukdomen ges till exempel senare under semesterperioden.

Arbetsplatsen bör ha anvisningar för hurdana utredningar av arbetsoförmågan som förutsätts, liksom också hur och till vem sjukfrånvaro ska anmälas under semestertiden.

Semester som på grund av sjukdom flyttats utanför semesterperioden förlängs inte.
Meddelande om tidpunkten för den flyttade semestern ska ges senast en vecka innan den börjar.

Sommarsemester som senarelagts på grund av arbetsoförmåga ska ges under samma semesterperiod och vintersemester ska ges före följande semesterperiod. Om det inte är möjligt att ge semester på detta sätt, ska den framflyttade sommar- och vintersemestern ges senast före utgången av det kalenderår som följer efter semesterperioden. Om semester på grund av arbetsoförmåga inte kan ges inom ovan nämnda tid, betalas semesterersättning för outtagna semesterdagar. Semester-ersättningen består då av lönen för de outtagna semesterdagarna + semesterpremie.

Rätt till extra lediga dagar som kompletterar semestern

I vårt medlemsbrev Y/2/2019 redogjorde vi för ändringen i semesterlagen som gäller de så kallade extra lediga dagarna. Extra lediga dagar ges då arbetstagaren inte intjänar 24 semesterdagar under ett helt kvalifikationsår på grund av frånvaro vid långvarig sjukdom eller medicinsk rehabilitering. Extra lediga dagar ges då på så sätt att minimikravet på 24 semesterdagar uppfylls.

När anställningen upphör mitt under kvalifikationsåret

Om arbetstagarens anställning upphör mitt under kvalifikationsåret ska semesterdagarna klarläggas. Det kan uppstå situationer då arbetstagaren varit sjuk och är berättigad till extra lediga dagar som kompletterar semestern, om semesterdagarna på grund av sjukdom eller medicinsk rehabilitering är färre än det normala antalet semesterdagar.

Arbetstagaren kan därmed ha rätt till den del som motsvarar sjuk- eller rehabiliteringsfrånvaron av de ovan nämnda 24 dagarna. I praktiken innebär det att det antal kalenderdagar som hänför sig till frånvaron divideras med kvalifikationsårets kalenderdagar och multipliceras med talet 24.

Exempel:

Arbetstagaren har en långvarig sjukdom som börjar 2.5.2024 och fortsätter
fram till det att anställningen upphör 15.12.2024. Sjukdomstiden 2.5.–15.12. omfattar 228 kalenderdagar. Kvalifikationsåret 1.4.2024–31.3.2025 har 365 kalenderdagar. Intjänad rätt till semester under sjukdomstiden sammanlagt
= 24 x (228/365) = 15 dagar.

När sjukfrånvaron börjar räknas semesterdagarna enligt regeln med 75 arbetsdagar. Semester intjänas således för maj, juni och juli 3 x 2,5 dagar = 7,5 dagar. Om arbetstagaren arbetar i april intjänas 2,5 dagar. För tiden i arbete och sjukfrånvaron enligt 75-dagarsregeln får arbetstagaren då sammanlagt 10 semesterdagar.

På basis av ovan nämnda beräkning ges således 15 - 10 = 5 extra lediga dagar.

När anställningen upphör betalas semesterersättning för 10 semesterdagar (= semesterlön + semesterpremie) och 5 extra lediga dagar enligt dagslön för ordinarie arbetstid.

Förläggning av semestern till arbetstagarens lediga dagar

Arbetsgivaren får inte utan arbetstagarens samtycke bestämma att semestern ska börja på en dag som är ledig för arbetstagaren, om det innebär att antalet semesterdagar minskar. Semesterdelar på tre eller färre dagar får inte utan arbetstagarens samtycke ges så att en semesterdag infaller på en dag som enligt arbetsskiftsförteckningen är ledig. Utan arbetstagarens samtycke får arbetsgivaren inte heller bestämma att semestern ska tas ut under de första 105 dagarna av graviditets- och föräldraledigheten för en arbetstagare som är berättigad till graviditetsledighet eller under de 105 första dagarna av föräldraledigheten för en annan arbetstagare som är berättigad till föräldraledighet.

Förutom ovan nämnda ledigheter begränsar semesterlagen inte att semestern förläggs till andra ledigheter. Semestern kan förläggas till exempel till perioder av annan föräldraledighet eller vårdledighet.

Uppsägningstid och semester

Arbetsgivaren kan besluta att semester intjänad under det kvalifikationsår som slutade 31.3.2024 förläggs till uppsägningstiden (sommarsemestern under sommarsemesterperioden och vintersemestern under vintersemesterperioden). Arbetsgivaren och arbetstagaren kan även komma överens om att hela den semester som tjänats in tas ut under uppsägningstiden. Genom avtal kan även den intjänade semestern för kvalifikationsåret som börjar 1.4.2024, förläggas till uppsägningstiden. Om någon del av semestern inte tas ut under uppsägningstiden, betalas semesterersättning för denna del när anställningen upphör.
För semester som tas ut under uppsägningstiden betalas normal semesterlön (se undantaget om lönen för extra lediga dagar ovan). Även semesterpremie betalas om anställningen upphör av orsaker som inte beror på arbetstagaren.

Semester för deltidsanställda

Om arbetstagaren arbetar på deltid (t.ex. deltidspensionerad) intjänas semester på normalt sätt enligt 35-timmarsregeln. Semester åtgår på normalt sätt 6 vardagar per vecka. Sålunda kan en del av semestern infalla samtidigt med pensionstiden.

Semesterlön

För en arbetstagare med timlön ska semesterlönen betalas på den närmaste normala lönebetalningsdagen före semestern eller så som avtalas på arbetsplatsen.

Beräkning av semesterlönen inom landsbygdsnäringarna, trädgårdsbranschen och pälsproduktionsbranschen:

  • Timlönen (vid behov medeltimförtjänsten) multipliceras med antalet ordinarie arbetstimmar i veckan, divideras med 6 och multipliceras med talet 1,03 =
    lönen för en semesterdag, som sedan multipliceras med antalet semesterdagar.
  • Om arbetstagarens ordinarie veckoarbetstid varierar, beräknas den genomsnittliga ordinarie veckoarbetstiden som genomförts under kvalifikationsåret.
  • Pälsproduktionsbranschens ackordsarbete: se 30 § i kollektivavtalet

En arbetstagare med månadslön får normal månadslön även för en sådan månad då semester tas ut.

  • För bestämning av semesterpremien och beräkning av semesterersättningen när anställningen upphör divideras månadslönen med 25 och multipliceras med antalet semesterdagar.

Semesterpremie

Semesterpremien är 50 % av semesterlönen. Semesterpremien betalas senast på den lönebetalningsdag som följer efter respektive semesterdels slut. Om arbetstagaren inte återvänder till arbetet efter semestern som överenskommet, får arbetsgivaren återkräva semesterpremie som betalats på förhand.

Semesterpremie betalas även om arbetstagaren efter semesterns slut är frånvarande från arbetet med arbetsgivarens samtycke eller på grund av ovan nämnda skäl som nämns i 2 kap. 7 § i semesterlagen.

Semesterpremie betalas inte för eventuell förlängning av semestern.

Semesterpremien byts ut mot ledighet

Arbetsgivaren och arbetstagaren kan komma överens om att arbetstagaren byter ut semesterpremien eller en del av den mot avlönad ledighet. Vid beräkningen av ledighetens längd i arbetsdagar divideras semesterpremiens belopp med lönen för en arbetsdag. Den resterande delen av semesterpremien betalas ut i samband med följande lönebetalning.

Exempel:

Arbetstagaren byter ut semesterpremien för två veckors semester mot ledighet. Veckoarbetstiden är 37,5 timmar. Ledighetens längd i arbetsdagar räknas enligt följande:

Lönen för en semesterdag 37,5 t x 11,50 x 1,03/6 = 74,03
Semesterlön 12 pv x 74,03 = 888,38 euro
Semesterpremie 50 % x 888,38 = 444,19
Lönen för en arbetsdag 7,5 t x 11,50 = 86,25
Ledighetens längd 444,19/86,25 = 5,15 arbetsdagar

Arbetstagaren får 5 lediga arbetsdagar och den resterande delen av semesterpremien 0,15 x 86,25 = 12,94 euro betalas i samband med följande lönebetalning.

En kalendervecka förbrukar högst fem lediga dagar som erhållits genom utbyte av semesterpremien. Söckenhelgerna förbrukar inte de dagar som erhållits genom utbyte av semesterpremien.

Semesterlönen för arbetstagare med månadslön då arbetstiden ändras

I semesterlagen beaktas den situation då en månadsavlönad arbetstagares arbetstid och lön ändras på grund av att arbetstagaren övergår till deltidspension, delinvalid-pension, partiell vårdledighet, partiell sjukledighet eller deltidsarbete enligt arbets-avtalslagen. Lagen gäller även en motsatt situation, dvs. då en deltidsanställd övergår till heltidsarbete.

Principen för beräkning av semesterlönen bestäms enligt tidpunkten då arbetstiden och lönen ändras. Om ändringen sker under kvalifikationsåret 1.4–31.3, beräknas semesterlönen i procent av lönen under kvalifikationsåret. Procenttalet är 9 % (24 vardagar semester i anställningar som varat kortare än ett år) eller 11,5 % (30 vardagar semester i anställningar som varat längre än ett år). Om semestern tas ut i delar beräknas semesterlönen i samma förhållande.

Exempel:

Arbetstagaren har gått i deltidspension 1.2.2024. Han har tjänat in
30 semesterdagar, av vilka han tar ut 12 vardagar i juli 2024. Semesterlönen
för kvalifikationsåret beräknas på följande sätt: 11,5 % x (inkomsten för 1.4.2023–31.3.2024) / 30 x 12.

Semesterpremien ingår inte i procenttalen. Semesterpremie betalas om förutsättningarna enligt kollektivavtalen uppfylls.

Om ändringen sker efter kvalifikationsåret 1.4–31.3 men innan semestern börjar, beräknas semesterlönen enligt månadslönen för arbetstagarens arbetstid under kvalifikationsåret.

Exempel:

Arbetstagaren övergår från deltidsarbete till heltidsarbete 3.6.2024. Arbetstiden ökar från 50 % till 100 %. Arbetstagarens lön stiger från 1 000 euro till 2 000 euro. Semestern börjar 1.7.2024. Arbetstagaren får semesterlön enligt månadslönen på 1 000 euro.

När semesterlönen beräknas följande år (2025) tillämpas ovan nämnda 11,5 %, varvid den förändrade arbetstiden under kvalifikationsåret beaktas.

Semesterersättning för säsongsarbetare

I visstidsanställningar betalas semesterersättning när anställningen upphör eller enligt överenskommelse i samband med varje lönebetalning.

Semesterersättning: landsbygdsnäringarna, trädgårdsbranschen och pälsproduktionsbranschen:

  • 12,5 % av arbetsinkomsten till den del som anställningen varat kortare än ett år
  • 15,8 % av arbetsinkomsten till den del som anställningen varat längre än ett år

Som arbetsinkomst räknas lön som betalats för arbete och för perioder av arbetsoförmåga och graviditets- och föräldraledighet.

Semesterersättning när anställningen upphör

När en anställning som gäller tills vidare upphör betalas semesterersättning = semesterlön som motsvarar intjänad semester. Utöver det betalas semesterpremie, om anställningen upphör av orsaker som inte beror på arbetstagaren.

Arbetstagarens rätt till ledighet

En arbetstagare som under alla kalendermånader enligt avtal arbetar mindre än 14 dagar eller 35 timmar har rätt att under anställningen, om arbetstagaren så vill, få 2 dagar ledigt per månad.

För den lediga tiden betalas en procentbaserad semesterersättning enligt semesterlagen. Semesterersättningen är 9 %, men i det fallet att anställningen fortgått minst ett år före utgången av kvalifikationsåret som föregår semesterperioden är semester-ersättningen 11,5 % av den lön för arbetad tid som under kvalifikationsåret betalats eller förfallit till betalning, frånsett den förhöjning som betalas för nödarbete eller för lag- eller avtalsenligt övertidsarbete.

Ersättning för semesterkostnader av FPA

För semesterkostnader som gäller semester intjänad under tiden för särskild graviditets-, graviditets- och föräldraledighet har arbetsgivaren rätt att på ansökan få ersättning från FPA. Ersättningens storlek fastställs på basis av den årsinkomst som ligger till grund för arbetstagarens dagpenning under den tid för vilken semester intjänats.

Ersättning ska sökas inom två år från början av den kalendermånad för vilken ersättnings söks.

LÖN UNDER MIDSOMMAREN

Midsommarafton är en oavlönad fridag. Om produktionen dock kräver att arbetstagaren är i arbete, betalas för utförda arbetstimmar lönen förhöjd med 100 %.

En arbetstagare med månadslön har lika stor lön varje månad och midsommarafton minskar inte på lönen.

Midsommardagen är en kyrklig helgdag, och för arbete som utförts den dagen betalas lönen förhöjd med 100 %.

För midsommaren betalas ingen söckenhelgsersättning.

När semester tas ut under midsommarveckan åtgår fyra semesterdagar. Midsommarafton som är en fredag (21.6) räknas inte som semesterdag, inte heller midsommardagen som är en lördag (22.6).

Semesterlagen finns på våra medlemssidor under rubriken: Arbetslagstiftning.


maatalous_omenakukka

Kallelse till förbundsmöte 16.4.2024

Kallelse till förbundsmöte

Bästa medlem i förbundet

Landsbygdens Arbetsgivareförbund LAF rf håller sitt vårmöte tisdagen den 16 april kl. 10.00. Plats: Scandic Helsinki Aviacongress,
Robert Hubers väg 4, Vanda

Mötesdagens program

8.30– Kaffeservering

9.00 Utbildning (på finska) : Resekostnader och naturaförmåner

10.00 Vårmöte

På vårmötet behandlas följande stadgeenliga ärenden:

  1. verksamhetsberättelsen för år 2023
  2. bokslutet för år 2023, revisionsberättelsen och förslag till användning av överskottet
  3. beslut om fastställande av bokslutet och beviljande av ansvarsfrihet
  4. stadgeändring

11.00 Utbildningen fortsätter

12.30 Lunch

Vänligen anmäl dig till vårmötet senast 8.4.2024 per e-post eller per telefon 09 7250 4500.

Välkommen på vårmöte!

Styrelsen


puutarha_begonia

M+P+T+V/2/2024

Lönebetalning för påsken, första maj, kristi himmelsfärdsdag och midsommaren

Påsken, första maj, Kristi himmelsfärdsdag och midsommaren medför ändringar i arbetstidsarrangemangen och lönebetalningen. Bestämmelserna nedan gäller kollektivavtalen för landsbygdsnäringarna, trädgårdsbranschen, pälsproduktionsbranschen och grön- och miljöanläggningsbranschen.

Söckenhelgsersättning

Söckenhelgsersättning betalas till timavlönade arbetstagare i stället för den lön som uteblir i och med att arbetstagaren är ledig under en söckenhelg. För långfredagen, annandag påsk och Kristi himmelsfärdsdag, liksom också första maj som infaller på någon annan veckodag än lördag eller söndag, får arbetstagaren söckenhelgsersättning som motsvarar 8 timmars lön enligt medeltimförtjänsten. Till deltidsanställda betalas söckenhelgsersättningen i förhållande till utförd arbetstid. Beräkningen grundar sig på utförda timmar under medeltimförtjänstens beräkningsperiod.

Allmänna förutsättningar för betalning av söckenhelgsersättning är att

  • arbetstagarens anställningsförhållande oavbrutet fortgått i minst två månader före söckenhelgen i fråga och att
  • arbetsgivaren enligt kollektivavtalet är skyldig att betala lön för den sista arbetsdagen före söckenhelgen och för den närmast påföljande arbets-dagen. Söckenhelgsersättning betalas även i de fall då frånvaron från arbetet under ena av de ovan nämnda dagarna grundar sig på arbetsgiva-rens samtycke eller permittering. Utgångspunkten är att det alltid är fråga om arbetsgivarens samtycke, om det inte handlar om olovlig frånvaro.

En arbetstagare med vecko- eller månadslön får sin lön på normalt sätt också för en sådan vecka eller månad som innehåller en söckenhelg. Ersättningen av den lediga söckenhelgen ingår därmed redan i vecko- eller månadslönen och betalas därför inte separat.

Söckenhelgsersättning vid säsongsanställning

Söckenhelgsersättning betalas till säsongsanställda när bägge av följande förutsättningar uppfylls:

  • i den nuvarande anställningen och tidigare anställningar hos samma arbetsgivare under föregående två år har arbetstagaren varit anställd i sammanlagt minst 6 månader och
  • arbetstagaren har omedelbart före den söckenhelg som ska ersättas varit minst två veckor i arbete.

Påsken

För långfredagen 29.3 och annandag påsk 1.4 betalas söckenhelgsersättning till arbetstagare som är lediga, om ovan nämnda förutsättningar för betalning uppfylls.

Till en arbetstagare som arbetarlångfredagen eller annandag påsk betalas lönen förhöjd med 100 % och därtill söckenhelgsersättning. Även till vecko- och månadsavlönade arbetstagare som arbetar under ovan nämnda dagar betalas förutom förhöjningen för söndagsarbete också söckenhelgsersättning.

Obs! För djurskötsel under dessa söckenhelger betalas lön som för söndagsarbete, dvs. ingen söckenhelgsersättning.

Påsklördagen 30.3 är en oavlönad fridag. Arbetstagare som arbetar då får lönen förhöjd med 100 %.

Första maj

I år infaller första maj på en onsdag. Arbetstagare som är lediga då får söckenhelgsersättning, om ovan nämnda förutsättningar för betalning uppfylls. Om arbetstagaren däremot arbetar på första maj, betalas lönen förhöjd med 100 %.

Kristi himmelsfärdsdag

I år infaller Kristi himmelsfärdsdag 9.5. Arbetstagare som är lediga då får söckenhelgsersättning, om ovan nämnda förutsättningar för betalning uppfylls. Arbetstagare som arbetar på Kristi himmelsfärdsdag får lönen förhöjd med 100 %.

Lördagar under söckenhelgsveckor

Under söckenhelgsveckor är lördagen i regel en ledig dag. Om produktionen så kräver, kan lördagen vara en arbetsdag och antecknas som ordinarie arbetsdag i arbetsskiftsförteckningen. Då ges motsvarande ledighet vid en annan tidpunkt. Det innebär att en extra ledig dag ges under en annan vecka, med andra ord har arbetstagaren tre oavlönade fridagar under någon annan vecka. Om motsvarande ledighet inte ges, betalas lönen förhöjd med 50 % för arbete som utförts den aktuella lördagen. Påsklördagen utgör här ett undantag, se ovan.

Midsommaren är ingen söckenhelg

Midsommarafton infaller i år 21.6 och är en oavlönad fridag, inte en söcken-helg. Om produktionen dock kräver att arbetstagaren är i arbete, betalas för utförda arbetstimmar lönen förhöjd med 100 %.

En arbetstagare med vecko- eller månadslön har lika stor lön varje vecka eller månad, och midsommarafton dras inte av från lönen.

Midsommardagen 22.6 är en kyrklig helgdag och för arbete som utförs den dagen betalas lönen förhöjd med 100 %.

Semester under söckenhelgsveckor

När semester tas ut kan söckenhelgerna i kalendern, påsklördagen, midsom-marafton och midsommardagen inte räknas som semesterdagar. Övriga vardagar före en helg, till exempel valborgsmässoafton, kan räknas som semesterdagar.


Y/7/2024

Utbildning i anställningsfrågor - Våren 2024

På våra utbildningsdagar i Seinäjoki och Helsingfors går vi igenom lönesättningen och löneförhöjningarna med praktiska exempel, rekryteringsprocessen och företagshälsovården som stöd för arbetsförmågan. Föreläsningarna hålls av förbundets personal, Kati Stenius (The Work Lagoon) och Siv Björkqvist (Arbetarskyddscentralen).

Dessutom kommer vi att ordna en utbildningsförmiddag i anslutning till årsmötet 16.4. Temat är då naturaförmåner och resekostnader. Närmare information om tiden och platsen ges i samband med kallelsen till vårmötet.

Utbildningsdag i anställningsfrågor:

  • Seinäjoki: onsdag 13.3 (på finska) (Hotelli Alma);
    sista anmälningsdag 26.2.2024
  • Helsingfors: tisdag 19.3 (på finska) (Kilta-sali);
    sista anmälningsdag 4.3.2024
  • Helsingfors: onsdag 20.3 (På Svenska)(Kilta-sali);
    sista anmälningsdag 4.3.2024

Obs! Utrymmet rymmer 50 personer och platserna fylls enligt ordningen på anmälningarna. Om vi inte får tillräckligt många deltagare, blir vi tyvärr tvungna att ställa in utbildningen.

Preliminärt heldagsprogram

8.30  Frukost
9.00  Rekrytering
10:15  Paus
10.30  Lönesättning
11:15  Lunchpaus
12.00  Löneförhöjning
13:30  Kaffepaus
13:45  Företagshälsovård
ca 16.00 Dagen avslutas

Anmälan till utbildningsdagen

Vänligen anmäl dig till utbildningsdagen via våra medlemssidor tyonantajat.fi/sv > Material och blanketter> Utbildning. Om du har frågor kan du kontakta oss per e-post eller telefon 09 7250 4500.

Välkommen på utbildning!


puutarha_krysanteemi4

M+P+T+V/1/2024

Sommarpraktikprogrammet "Bekanta dig med arbetslivet och tjäna en slant" genomförs även år 2024

Genom sommarpraktikprogrammet "Bekanta dig med arbetslivet och tjäna en slant" kan grundskoleelever, elever i tionde klass, gymnasister och unga som deltar i handledande utbildning (VALMA) bekanta sig med arbetslivet. Programmet genomförs också på arbetsplatser inom landsbygdsnäringarna, trädgårdsbranschen, grön- och miljöanläggningsbranschen och pälsproduktionsbranschen.

De bestämmelser som beskrivs nedan gäller grundskoleelever, elever i tionde klass, gymnasister och unga i handledande utbildning (VALMA), vilkas anställningsförhållande baserar sig på sommarpraktikprogrammet "Bekanta dig med arbetslivet och tjäna en slant".

  1. En anställning enligt sommarpraktikprogrammet omfattar två veckor eller tio arbetsdagar och kan infalla under perioden 1.6–31.8. Den unga kan arbeta endast en period per år enligt denna rekommendation hos samma arbetsgivare.
  2. För det genomförda sommarpraktikprogrammet betalar arbetsgivaren en engångslön på 395 euro till den unga år 2024. Lönen innefattar semesterersättning för perioden. För lönen ska lagstadgade socialförsäkringsavgifter betalas beroende på personens ålder.
  3. Kollektivavtalens bestämmelser om löner, avlöningsgrunder och övriga förmåner som kan värderas i pengar tillämpas inte inom ramen för detta sommarpraktikprogram. Med undantag av bestämmelserna om den ordinarie arbetstidens längd och arbetsskiftsförteckningar, tillämpas inte heller kollektivavtalens bestämmelser om arbetstider, om det försvårar det praktiska genomförandet av sommarpraktikprogrammet.

För den lön på 395 euro som gäller sommarpraktikprogrammet ska normala socialförsäkringsavgifter betalas. Åldersgränserna beträffande dessa avgifter är:

  • Arbetspensionsförsäkringsavgift 17 år
  • Arbetslöshetsförsäkringsavgift 18 år
  • Sjukförsäkringsavgift 16 år

Bestämmelser som gäller unga arbetstagare

Lagen om unga arbetstagare gäller alla arbetstagare under 18 år. Genom förordningar definieras dessutom vad som avses med lätta arbeten som lämpar sig för unga och å andra sidan arbeten som är farliga och särskilt skadliga för unga arbetstagare.

Hur gammal ska man vara för att kunna anställas?

Den som har fyllt 15 år och har avlagt den grundläggande utbildningen får fastanställas. En 14-åring, eller en 13-åring som fyller 14 under kalenderåret, får anställas i lätt arbete som lämpar sig för unga. En 14-åring får arbeta högst halva tiden av skolans lov. Under pågående skolarbete får den unga vara i tillfälligt eller annars kortvarigt arbete.

Arbetsavtal för unga arbetstagare

En person som fyllt 15 år får själv ingå arbetsavtal. När det gäller personer under 15 år är det vårdnadshavaren som ingår arbetsavtalet på den ungas vägnar eller ger den unga tillstånd att själv ingå avtal. På begäran ska arbetsgivaren ge en skriftlig utredning om anställningsvillkoren innan avtalet ingås.

Lätta arbeten som lämpar sig för unga

Social- och hälsovårdsministeriets förordning (189/2012) innehåller en förteckning med exempel på lätta arbeten som lämpar sig för unga. När det gäller trädgårds- och jordbruksarbete innehåller förteckningen bland annat planterings-, plocknings- och hjälparbete samt utfodring av ofarliga husdjur. Andra lämpliga arbeten är lagerarbete, biträdande byråarbete och förpacknings- och försäljningsarbete. Arbetet får inte kräva större ansträngningar eller ansvar än vad som är skäligt med hänsyn till den ungas ålder och krafter.

Farliga arbeten

Personer under 16 år får inte utföra arbete som kan medföra särskild risk för olycksfall eller men för hälsan. En person som fyllt 16 år kan utföra sådant arbete förutsatt att arbetarskyddsåtgärder vidtagits så att ovan nämnda risker inte föreligger. Innan arbetet inleds ska arbetsgivaren informera arbetarskyddsmyndigheten om det.

SHM:s förordning (188/2012) innehåller en förteckning med exempel på arbeten som är farliga för unga arbetstagare och anger olika riskfaktorer. Bland mekaniska riskfaktorer finns till exempel användning av motorsåg och gassvetsmaskiner, traktor utan säkerhetshytt eller traktor med frontlastare eller arbetsmaskin som kräver kraftöverföring, skördetröska och skogsmaskiner. Vid tolkningen av vad som kan betraktas vara farligt arbete kan arbetsgivaren vid behov vara i kontakt med arbetarskyddsmyndigheten (www.tyosuojelu.fi).

Fysikaliska riskfaktorer föreligger i arbeten där det förekommer buller eller skakningar. Som farliga arbeten betraktas också rivning av byggnader och tempoarbete där arbetet utförs mot ackordslön. Ensidigt belastande arbete kan också betraktas som farligt arbete.

Arbetstiden för unga arbetstagare

Arbetstiden för en 15–17-åring får vara lika lång som för en myndig arbetstagare i samma arbete. Maximiarbetstiden får inte överstiga 9 timmar per dag och 48 timmar per vecka. Arbetstagaren måste få en måltidsrast, om arbetstiden överstiger 4,5 timmar per dygn.

15–17-åringar får utföra högst 80 timmar övertidsarbete per kalenderår. Inte heller då får maximiarbetstiden överstiga 9 timmar per dygn och 48 timmar per vecka. Den dagliga arbetstiden ska infalla mellan kl. 6 och 22.

För 13–14-åringar får arbetstiden under skolornas lov vara högst 7 timmar per dag och 35 timmar per vecka. Övertidsarbete är helt förbjudet. Arbetstagaren måste få en måltidsrast, om arbetstiden överstiger 4,5 timmar per dygn. Den dagliga arbetstiden ska infalla mellan kl. 8 och 20.

Lön till unga

Lönegrunderna för unga arbetstagare fastställs i kollektivavtalens lönebestämmelser.

  • Elever i den grundläggande utbildningen, vid gymnasier och yrkesläroanstalter och unga som gått ut grundskolan eller gymnasiet under året i fråga och som arbetar under läroanstalternas lov eller andra ledigheter ska få minst 70 % av lönen i kravgrupp 1.
  • Studerande vid yrkeshögskolor eller universitet inom branschen som fullgör sin praktik inom studieprogrammet ska få minst 85 % av lönen i kravgrupp 1.
  • Arbetstagare som saknar arbetserfarenhet inom branschen ska för introduktionstiden få minst 90 % av lönen i kravgrupp 1 under en tidsperiod på högst två månader. Om det är fråga om en anställning som varar mindre än fyra månader, kan introduktionstiden utgöra högst hälften av anställningens längd. Till introduktionstiden räknas endast den tid då arbetstagaren de facto introduceras i arbetet och ännu inte klarar av sina arbetsuppgifter självständigt. För att kunna tillämpa denna lön under introduktionstiden ska det avtalas i arbetsavtalet.
  • En sådan period av inlärning i arbete som ingår i en yrkesinriktad grundexamen är oavlönad.

Lagstiftningen om unga arbetstagare hittar du också på våra medlemssidor under rubriken Arbetslagstiftning.


turkis_fifur1

Pälsproduktionsbranschens löneförhöjningar år 2024

Pälsproduktionsbranschens löneförhöjningar år 2024

Löneförhöjningarna år 2024 avtalades vid förhandlingarna mellan Landsbygdens Arbetsgivareförbund och Industrifacket i februari 2023. Informationen finns också i underteckningsprotokollet (se extranet > kollektivavtal) och i det tryckta avtalet.

Kollektivavtalsperioden fortsätter fram till 31.1.2025.

Utöver den allmänna förhöjningen betalas år 2024 också ett separat engångsbelopp.

Tidpunkt för den allmänna förhöjningen

Den allmänna förhöjningen genomförs 1.3.2024 eller vid ingången av den lönebetalningsperiod som börjar närmast därefter.

Exempel:

  • Lönebetalningsperioden är 15.2–14.3.2024.
    Den allmänna förhöjningen betalas först från och med följande lönebetalningsperiod (15.3–14.4.2024).
  • Lönebetalningsperioden är 1.3–31.3.2024.
    Den allmänna förhöjningen betalas redan från och med denna lönebetalningsperiod.

Således kan det hända att den allmänna förhöjningen inte kommer in på kontot i mars, utan först i april beroende på lönebetalningsperioden och lönebetalningsdagen. Till skillnad från arbetsavtalslagen ger kollektivavtalet möjlighet att betala lönen efter lönebetalningsperioden (se 28 § i kollektivavtalet).

 

Allmän förhöjning (20 § 5 punkten)

Den allmänna förhöjningen betalas till alla arbetstagare som vid förhöjningstidpunkten har en anställning.

Löneförhöjningen genomförs i cent, inte i procent.

Den allmänna förhöjningen som genomförs 1.3.2024 eller vid ingången av den lönebetalningsperiod som börjar närmast därefter är

  • 27 cent/timme för timavlönade
  • 46,44 euro/månad för månadsavlönade (40 veckotimmars avtal).

Lönetabell (20 § 3 punkten)

Den allmänna förhöjningens centbelopp har förts in i lönetabellens alla kravgrupper.

Kravgruppernas timlöner och kompetenstilläggets miniminivå i nya anställningar 1.3.2024–31.1.2025 är följande:

Kravgrupp Kompetenstilläggetsminiminivå (3 %) Tabellönen inkl.kompetenstillägg (3 %)
€/h €/h €/h
1 10,08 0,30 10,38
2 10,93 0,33 11,26
3 11,80 0,35 12,15

 

Löneförhöjningen i praktiken

1. Höj lönen

Timavlönade arbetstagare

  • Den personliga timlönen höjs med 27 cent.

Månadsavlönade arbetstagare

  • Förhöjningen betalas i proportion till veckoarbetstiden.
  • Vid 40 timmars veckoarbetstid är förhöjningen 46,44 euro/månad (= 172 * 0,27 euro).
  • Till exempel för en arbetstagare, vars veckoarbetstid är 37,5 timmar, blir löneförhöjningen 43,54 euro (37,5/40 = 0,9375 x 172 = 161,25 x 0,27 euro = 43,54 euro).

2. Kontrollera lönens delar

  • Kontrollera att arbetstagarens nya lön uppfyller lönetabellens miniminivå (tabellön + kompetenstillägg). Om den nya lönen understiger lönetabellen är den allmänna förhöjningen inte tillräcklig, vilket innebär att även kompetenstillägget stiger (exempel 1).
  • Om företaget har ett eget system för kompetenstillägg, kontrollera att den nya lönen är minst lika stor som kravgruppens nya lön + det kompetenstillägg som tidigare fastställts för arbetstagaren. Det kompetenstillägg som fastställts för arbetstagaren minskar inte i samband med en allmän förhöjning (exempel 3).

3. Dela upp den nya lönen

  • I samband med varje allmän förhöjning ska den personliga timlönen delas upp (t.ex. i lönespecifikationen) så att arbetstagaren kan följa upp hur den egna timlönen utformas och utvecklas.

 

Exempel 1.

Arbetstagarens timlön har enligt kravgrupp 1 varit 9,81 euro + 29 cent kompetenstillägg (motsvarat exakt miniminivån 3 %) = 10,10 euro/timme.

  • timlön före förhöjningen      10,10 euro/timme
  • allmän förhöjning 27 cent        0,27    "
  • totalt                                         10,37 euro/timme

I detta fall är den allmänna förhöjningen på 27 cent inte tillräcklig, eftersom den nya timlönen efter förhöjningen understiger summan av den nya tabellönen + kompetenstilläggets miniminivå 3 %.

Arbetstagarens nya lön består i enlighet med kollektivavtalets tabell av två delar: minimilönen 10,08 euro + den omdefinierade miniminivån på kompetenstillägget 30 cent, sammanlagt 10,38 euro/timme. Den allmänna förhöjningen blir i detta fall därför 28 cent.

Underskottet på en cent beror på att tabellens kompetenstillägg har räknats i procent av den nya minimilönen.

 

Exempel 2.

Arbetstagarens timlön har enligt kravgrupp 2 varit 10,66 euro + 33 cent kompetenstillägg som företaget tidigare fastställt = 10,99 euro/timme.

  • timlön före förhöjningen           10,99 euro/timme
  • allmän förhöjning 27 cent            0,27      "
  • totalt                                           11,26 euro/timme

I detta fall är den allmänna förhöjningen på 27 cent tillräcklig, eftersom den nya tabellönen 10,93 euro + kompetenstilläggets nya miniminivå 33 cent uppgår till 11,26 euro/timme, varvid den allmänna förhöjningen är 27 cent.

 

Exempel 3.

Arbetstagarens lön har enligt kravgrupp 3 varit 11,53 euro + 2 euro kompetenstillägg som fastställdes år 2022 = 13,53 euro/timme.

  • lön före förhöjningen           13,53 euro/timme
  • allmän förhöjning 27 cent      _0,27    "
  • totalt                                      13,80 euro/timme

I detta fall är den allmänna förhöjningen på 27 cent tillräcklig, eftersom den nya tabellönen 11,80 euro + 2 euro kompetenstillägg blir 13,80 euro/timme. Den allmänna förhöjningen blir därför 27 cent.

 

Exempel 4.

Arbetstagarens lön har enligt kravgrupp 3 varit 11,53 euro + 2,50 euro/timme kompetenstillägg som fastställts år 2023 + 1,00 euro resterande företagsspecifik löneglidning = 15,03 euro/timme.

  • lön före förhöjningen         15,03 euro/timme
  • allmän förhöjning 27 cent      0,27   "
  • totalt                                     15,30 euro/timme

I detta fall är den allmänna förhöjningen på 27 cent tillräcklig, eftersom den nya lönen efter förhöjningen överstiger den nya tabellönen 11,80 euro + det kompetenstillägg på 2,50 euro som tidigare fastställts för arbetstagaren.

Efter den allmänna förhöjningen består den nya timlönen på samma sätt som tidigare av tre delar: den nya minimilönen enligt tabellen 11,80 euro + 2,50 euro kompetenstillägg + resterande 1,00 euro löneglidning = 15,30 euro/timme. Den allmänna förhöjningen är därmed 27 cent.

Obs! Om arbetstagarens lön utöver kompetenstillägget också innehåller en löneglidning som inte separat har definierats, kan denna lönedel minska vid en allmän förhöjning, fastän timlönen stiger i och med förhöjningen. En allmän förhöjning innebär alltid att den individuella lönen höjs åtminstone med den allmänna förhöjningens belopp. Men i praktiken kan löneglidningens andel minska i sådana fall då tabellönen i arbetstagarens kravgrupp har stigit mer än den allmänna förhöjningen. I år har den allmänna förhöjningen förts in i kravgrupperna som sådan och därmed höjt alla tabellöner med 27 cent, vilket betyder att löneglidningen inte ändras på grund av den allmänna förhöjningen.

 

Exempel 5.

Arbetstagarens månadslön i kravgrupp 2 har varit 2 000 euro/månad inklusive ett kompetenstillägg på 130 euro och en löneglidning på 36,48 euro (172 x 10,66 = 1 833,52 + 130 + 36,48 = 2 000 euro).

  • lön före förhöjning                     2 000,00 euro/månad
  • allmän förhöjning 46,44 euro         __46,44   "
  • totalt                                                2 046,44 euro/månad

I detta fall är den allmänna förhöjningen på 46,44 euro tillräcklig, eftersom den nya minimilönen 172 timmar x 10,93 euro + 130 euro kompetenstillägg är 2 009,96 euro. Den resterande delen av månadslönen, dvs. löneglidningen på 36,48 euro, är oförändrad. Den nya månadslönen är 2 046,44 euro.

 

Engångsbelopp

Engångsbeloppet betalas till alla de arbetstagare som är anställda år 2024, också under familjeledighet och permittering.

Fastanställda

Till arbetstagare, som 1.3.2024 har en tillsvidareanställning, betalas 1.3.2024 eller på den lönebetalningsdag som följer närmast därefter ett engångsbelopp på 180 euro.

Visstidsanställda

Till visstidsanställda betalas fr.o.m. 1.3.2024 ett engångsbelopp på 15 euro för varje arbetsmånad med minst 80 utförda arbetstimmar.

Fastanställda som anställs senare

Till arbetstagare som anställs tills vidare efter betalningstidpunkten betalas ett engångsbelopp på 15 euro för varje arbetsmånad med minst 80 utförda arbetstimmar.

 

Cent- och eurobaserade tillägg

Kollektivavtalets cent- och eurobaserade tillägg är oförändrade:

3.3.1 Yrkes- och specialyrkesexamenspenning (25 § 13 punkten) 123 euro per examen

3.3.2 Pälsningstillägg (25 § 8 punkten) 51 cent/timme

3.3.3 Tjänsteårstillägg (25 § 12 punkten)

  • 8–11 år 99 euro
  • 12–15 år 193 euro
  • 16–19 år 290 euro
  • 20 år eller längre 383 euro

3.3.4 Ersättning till förtroendeman (Förtroendemannaavtalet 7 §)

  • 5–20 arbetstagare 42 euro/månad
  • 21–50 arbetstagare 55 euro/månad
  • 51 eller flera arbetstagare 90 euro/månad

3.3.5 Ersättning till arbetarskyddsfullmäktig
(Avtalet om arbetarskyddsverksamhet 8 §)

  • 10–20 arbetstagare 42 euro/månad
  • 21–50 arbetstagare 55 euro/månad
  • 51 eller flera arbetstagare 90 euro/månad

 

Vänligen kontakta vår rådgivning, om du har frågor som gäller tillämpningen av kollektivavtalet, tfn 09 7250 4500.

 

 

 

 


maatalous_peltomaisema

Y/6/2024

Beskattning och socialförsäkringsavgifter för utländska arbetstagare år 2024

I detta medlemsbrev behandlar vi följande frågor:

  • beskattning av begränsat skattskyldiga
  • socialförsäkringsavgifter
  • beskattning av hyrda arbetstagare
  • uppdragsgivarens skyldigheter

Två alternativ vid beskattningen av begränsat skattskyldiga

En utländsk arbetstagare som vistas högst 6 månader i Finland är begränsat skattskyldig. Det finns två alternativ för beskattningen: a) källskatt eller b) att personen i stället för att betala källskatt ansöker om ett skattekort hos Skatteförvaltningen för beskattning av förvärvsinkomst på samma sätt som en allmänt skattskyldig person i Finland.

Beskattning enligt lagen om beskattningsförfarande innebär att skatten för begränsat skattskyldiga beräknas på basis av lagen om inkomstskatteskalan och den genomsnittliga kommunala skattesatsen. Utöver det får de begränsat skattskyldiga dra av utgifterna för inkomstens förvärvande på samma sätt och enligt samma tidtabell som de allmänt skattskyldiga. De kan också få skattefria ersättningar för resekostnader.

Beskattning enligt lagen om beskattningsförfarande är möjligt om arbetstagaren bor i en EES-stat eller i en stat eller ett område som omfattas av ett avtal om handräckning och utbyte av information i skatteärenden.

Utländska arbetstagare ansöker om skattekort

För att en utländsk arbetstagares inkomster ska kunna beskattas progressivt behöver arbetstagaren ge den finländska arbetsgivaren ett skattekort för begränsat skattskyldiga. När arbetstagaren ansöker om ett skattekort för begränsat skattskyldiga hos Skatteförvaltningen, ska personen i fråga visa upp ett intyg som utfärdats av en myndighet i hemviststaten eller en annan tillförlitlig redogörelse för skattepliktiga inkomster i hemviststaten och avdrag från dessa. I Finland betalas skatt endast på de inkomster som tjänats i Finland, men de skattepliktiga inkomster som tjänats i hemviststaten höjer skatten på inkomsterna från Finland.

Mer information om beskattning enligt lagen om beskattningsförfarande finns på Skatteförvaltningens webbplats, www.vero.fi/sv > Detaljerade skatteanvisningar.

Beskattning enligt källskattelagen

Om en begränsat skattskyldig utländsk arbetstagare inte ansöker om beskattning enligt lagen om beskattningsförfarande eller om personen inte visar upp de utredningar över inkomster och avdrag som krävs, tillämpas bestämmelserna om en källskatt på 35 %.

Beskattningen av en begränsat skattskyldig utländsk arbetstagare verkställs med en källskatt på 35 % också i det fallet att arbetstagaren inte bor i något av de länder som anges i förteckningen över skatteavtal och vistas högst 6 månader i Finland. Innan källskatt innehålls på lönen avdras 510 euro per månad. Om inkomstperioden understiger en månad är avdraget 17 euro per dag. Avdraget får tillämpas endast om skattebyrån antecknat det på arbetstagarens källskattekort.

Utländska arbetstagare som vistas i Finland längre än 6 månader beskattas för förvärvsinkomst på samma sätt som personer som bor i Finland. Arbetsgivaren verkställer förskottsinnehållning enligt det skattekort som fås på skattebyrån.

Socialförsäkringsavgifter

Lagstadgade socialförsäkringsavgifter uppbärs även på lön som betalas till utländska arbetstagare. Arbetsgivaren ska betala arbetsgivarens sjukförsäkringsavgift för anställda som är försäkrade i Finland enligt sjukförsäkringslagen. Arbetstagaren är sjukförsäkrad i Finland oavsett vistelsens längd, om personens lön är minst 800,02 euro per månad.

År 2024 är arbetsgivarens sjukförsäkringsavgift 1,16 %. Sjukförsäkringens dagpenningspremie som tas ut av arbetstagaren är 1,01 % av löneinkomsterna, om löneinkomsterna uppgår till sammanlagt minst 16 499 euro per år. I annat fall är arbetstagarens dagpenningspremie 0,00 %. Den dagpenningspremie som tagits ut ska framgå av arbetstagarens lönespecifikation, även i det fallet att arbetstagaren har ett progressivt skattekort.

Om arbetstagaren är begränsat skattskyldig i Finland (kommer till Finland för högst 6 månader) och sjukförsäkrad (den lön som personen får är minst 800,02 euro per månad), uppbärs utöver källskatten också sjukförsäkringens sjukvårdspremie på 0,51 %, och om lönen överstiger 16 499 euro/år uppbärs dessutom sjukförsäkringens dagpenningspremie på 1,01 %. Om arbetstagaren har ansökt om ett progressivt skattekort för begränsat skattskyldiga, ingår arbetstagarens sjukförsäkringspremie i förskottsinnehållningsprocenten och innehålls då inte separat av lönen.

Om arbetstagaren är allmänt skattskyldig i Finland (vistas längre än 6 månader i Finland) och sjukförsäkrad (lönen minst 800,02 euro/månad), ingår arbetstagarens sjukförsäkringspremie i förskottsinnehållningsprocenten och innehålls då inte separat av lönen.

Sjukförsäkringsavgifter behöver inte betalas om arbetstagaren kommer från EU/EES-området eller Schweiz och har hemlandets intyg A1 eller E101 för utstationerade arbetstagare.

Uutländska hyrda arbetstagare och beskattningen i finland

Allmänt

I Finland beskattas sådana hyrda arbetstagare som kommer från Island, Norge, Sverige, Danmark, Lettland, Litauen, Estland, Moldavien, Georgien, Vitryssland, Guernsey, Isle of Man, Bermuda, Jersey, Polen, Kazakstan, Caymanöarna, Turkiet, Cypern, Tadzjikistan, Tyskland, Turkmenistan, Spanien eller från ett land med vilket Finland inte har skatteavtal och som vistas i Finland i högst 6 månader. Hyrda arbetstagare från Bulgarien kan i Finland beskattas enligt samma villkor, om en person som bor i Bulgarien arbetar för någon annan arbetsgivare än en bulgarisk.

Skatten (källskatt eller progressiv skatt enligt lagen om beskattningsförfarande) på de löneinkomster som en hyrd arbetstagare från de ovan nämnda länderna erhåller i Finland betalas i form av förskottsskatt. Därför ska arbetstagaren kontakta skattebyrån på arbets- eller vistelseorten genast när arbetet i Finland börjar, dock senast före utgången av den månad som följer efter den månad då arbetet inleddes.

När det gäller hyrda arbetstagare från övriga skatteavtalsländer (t.ex. Ukraina, Ryssland) beskattas lönen i Finland, om arbetstagaren vistas här längre än 183 dagar under 12 på varandra följande månader eller under ett kalenderår.

Skatteavtalen finns här och på Skatteförvaltningens sidor: vero.fi/sv, med sökordet "skatteavtal". Närmare information hittas även vid sökning på "utländska arbetstagare".

Finländska uppdragsgivare skyldiga att anmäla företag som hyr arbetskraft

En finländsk uppdragsgivare som anlitar hyrda arbetstagare från ovan nämnda länder ska till Skatteförvaltningen lämna en anmälan om de utländska företag från vilka uppdragsgivaren hyr in utländsk arbetskraft för arbete i Finland. Anmälan ska innehålla identifierings- och kontaktuppgifter om företaget och uppgifter om företagets bransch. Uppdragsgivaren ska också lämna identifierings- och kontaktuppgifter om den utsedda företrädaren i Finland som avses i lagen om utstationerade arbetstagare.

Ovan nämnda uppgifter ska lämnas in till Skatteförvaltningen när den hyrda arbetstagaren inleder arbetet hos uppdragsgivaren, dock senast före utgången av den kalendermånad som följer efter det att arbetet inleddes. Även ändrade uppgifter ska anmälas före utgången av den månad som följer efter ändringen.

Uppdragsgivaren ska dessutom anmäla den tidpunkt då uppdragsavtalet går ut eller när de hyrda arbetstagarnas arbete hos uppdragsgivaren helt och hållet upphör (tillfälliga avbrott behöver inte anmälas). Uppdragsavtalet anses ha gått ut eller det utländska företagets arbetstagare anses ha slutat arbeta helt och hållet hos uppdragsgivaren när det utländska företagets arbetstagare inte arbetat för uppdragsgivaren under de senaste 6 månaderna.

Anmälan och ändringar ska lämnas in via MinSkatt före utgången av följande kalendermånad. Alternativt kan uppgifterna lämnas in på blanketten ”Inhyrarens anmälan om användning av hyrd utländsk arbetskraft” (6146r).

Om uppdragsgivaren försummar att lämna in anmälan eller lämnar in den för sent, kan en försummelseavgift om högst 15 000 euro påföras. Fysiska personer kan inte påföras försummelseavgift, om det inte är fråga om försummelse av skyldighet att lämna uppgifter i anslutning till näringsverksamhet eller jord- eller skogsbruk.

Utländska arbetsgivare skyldiga att anmäla uppgifter till inkomstregistret

En utländsk arbetsgivare ska lämna anmälan om löneuppgifter till inkomstregistret i följande situationer:

Lön betalas till en inkomsttagare som arbetar i Finland och något av följande kriterier uppfylls:

  • Inkomsttagaren är försäkrad i Finland.
  • Inkomsttagaren vistas i Finland över 6 månader, även om inkomsttagaren inte är försäkrad i Finland.
  • Inkomsttagaren arbetar i Finland som uthyrd arbetstagare för en uppdragsgivare i Finland. Uppgifter ska lämnas när skatteavtalet mellan arbetstagarens hemviststat och Finland tillåter att den uthyrda arbetstagarens lön beskattas i Finland eller när det inte finns något skatteavtal.

Om en utländsk arbetsgivare har ett fast driftställe i inkomstbeskattningen i Finland, ska denna arbetsgivare lämna uppgifter till inkomstregistret på samma sätt som en finländsk arbetsgivare.

Löneuppgifterna ska lämnas in till inkomstregistret senast den femte kalenderdagen efter betalningsdagen.

Den utländska arbetsgivaren ska dessutom till inkomstregistret lämna in de uppgifter om den uthyrda arbetstagaren som krävs i etableringsanmälan för hyrda arbetstagare. Uppgifterna i etableringsanmälan för hyrda arbetstagare ska lämnas in senast den femte kalenderdagen efter betalningsdagen för den första lön som betalats till den hyrda arbetstagaren.

Uppdragsgivarens skyldighet att innehålla skatt

På arbetsersättning som betalas till utländska företag ska uppdragsgivaren innehålla en källskatt på 13 procent (aktiebolag, andra samfund och sammanslutningar) eller 35 procent (näringsidkare). Källskatten betalas till Skatteförvaltningen med det egna kundspecifika referensnumret tillsammans med övriga arbetsgivaravgifter. Arbetsersättningen och innehållen källskatt anmäls till inkomstregistret

Skatt behöver inte innehållas om det utländska företaget finns med i förskottsuppbördsregistret eller visar upp ett källskattekort med 0 % eller någon annan utredning som hindrar att skatt innehålls. Uppdragsgivaren kan avgiftsfritt kontrollera om det utländska företaget finns i förskottsuppbördsregistret antingen via FODS-informationstjänsten (www.ytj.fi/sv) eller genom att ringa Skatteförvaltningens servicenummer 029 497 007.


maatalous_peltomaisema

Y/5/2024

Utmätning av lön år 2024

Utmätning i korthet

  • Huvudregeln är att utmätning görs enligt en progressiv skala på basis av nettolönen, fortfarande i regel högst 1/3 av nettolönen.
  • Kom ihåg det skyddade beloppet.
  • Räkna ut utmätningsbeloppet med hjälp av räknaren på justitieministeriets webbplats https://asiointi2.oikeus.fi/ulosotto/#/maksukieltolaskuri > På svenska
  • Arbetsgivarna bör se över definitionerna i sina löneräkningsprogram.

Utmätning av lön

I regel är det möjligt att utmäta en tredjedel av lönen, pensionen, den inkomstrelaterade arbetslöshetsdagpenningen, graviditetspenningen, föräldrapenningen och sjukdagpenningen. Även semesterpremier och naturaförmåner, provisioner och olika arvoden utgör löneinkomst. Det belopp som ska utmätas beräknas på nettoinkomsterna.

För gäldenärens och familjens utkomst måste ett skyddat belopp alltid lämnas kvar åt gäldenären. Vid beräkningen av det skyddade beloppet beaktas den äkta maken eller sambon och gäldenärens egna och makens eller sambons minderåriga barn och adoptivbarn som bor i samma hushåll och som försörjs av gäldenären. Som make betraktas en äkta make, en sambo av det andra könet och parterna i ett registrerat partnerskap. Om maken eller barnen har egna inkomster som överstiger det skyddade beloppet (976,80 euro/mån.) beaktas dessa personer inte när det skyddade beloppet fastställs.

Beräkningen av det belopp som utmäts av regelbunden inkomst

Vid utmätning avses med lön eller annan inkomst den nettolön eller nettoinkomst som blir kvar efter förskottsinnehållningen av skatt och andra motsvarande innehållningar. Från ingången av år 2024 är det skyddade beloppet som ska lämnas åt gäldenären 32,56 euro per dag för gäldenären själv och 9,52 euro per dag för en person som är beroende av gäldenärens underhåll.

Det skyddade beloppet beräknas på så sätt att det dagliga beloppet multipliceras med antalet dagar för vilka lön eller annan inkomst betalas.
Om lönen eller annan inkomst betalas för en kalendermånad, är antalet dagar alltid 30.

Det skyddade beloppet per kalendermånad fr.o.m. 1.1.2024

  • Gäldenären ensam          976,80 euro
  • Gäldenären + 1 beroende av underhåll    1 262,40 euro
  • Gäldenären + 2 beroende av underhåll    1 548,00 euro
  • Gäldenären + 3 beroende av underhåll    1 833,60 euro

Belopp som ska utmätas

  1. Om nettolönen är mindre än det skyddade beloppet utmäts ingenting.
  2. Om nettolönen överstiger det skyddade beloppet, men är högst två gånger det skyddade beloppet, utmäts två tredjedelar från skillnaden mellan nettolönen och det skyddade beloppet (inkomstgränsutmätning 2/3 x (lön - skyddat belopp)).
  3. Om nettolönen är större än två gånger det skyddade beloppet, men högst fyra gånger det skyddade beloppet, utmäts en tredjedel (1/3) av nettolönen.
  4. Om lönen är större än fyra gånger det skyddade beloppet, utmäts en tredjedel (1/3) av det lönebelopp som motsvarar fyra gånger gäldenärens skyddade belopp, och dessutom fyra femtedelar (4/5) av det överstigande lönebeloppet. Av lönen får dock högst hälften (1/2) utmätas.

Se exempel bakom följande länk: https://www.ulosottolaitos.fi/sv/index/informationomutsokningen/informationtillgaldenaren/hurberaknasbeloppetsomskautmatas_1.html  

Lindringar i utmätningen och fria månader

Vid utmätningen kan man beakta gäldenärens sjukdom, arbetslöshet, underhållsbidrag som gäldenären betalar, osedvanligt stora kostnader för inkomstens förvärvande eller något annat särskilt skäl. Av dessa orsaker kan utmätningen skjutas upp, avbrytas för viss tid eller också kan utmätningsbeloppet begränsas.

De bestämmelser om utmätning som anges i detta brev tillämpas även i det fallet att arbetsgivaren kvittar arbetstagarens lön. Kvittning kan tillämpas till exempel då en arbetstagare avbryter anställningen utan att iaktta uppsägningstiden.